torsdag 31 januari 2013

Tillskärning av tygbitar

På begäran ska jag försöka beskriva hur man går till väga för att skära tyg till lapptäcksarbeten.
Först en remsa som är 11,5 cm bred inklusive sömsmån .



Därefter styckar jag upp remsan i 11,5 cm breda rutor. De färdiga kvadraterna blir efter sömnad 10 cm.
(sömsmånen är 0,75 cm).

Om jag nu vill komplettera kvadraterna med anpassade trianglar utgår jag ifrån kvadrater som är 12,5*12.5 cm.

Lägg inop dessa båda kvadrater räta mot räta och markera diagonalen och sömsmånen 0,75 cm på båda sidorna av diagonalen. Sy en söm i markeringarna  och skär därefter i diagonalen.

Jag har nu början till ett arbete som kan sammanfogas på önskat sätt som t ex så här. Samtliga kvadrater sys ihop med 0,75 cm sömsmån.

Det finns hur mycket hjälpmedel som helst att införskaffa när man jobbar med lapptäcksteknink. Hos Brita finns allt man kan önska och mer därtill.

http://www.quilterian.se/

Ulla

1 kommentar:

  1. Tack! Det var perfekt beskrivet. Den där genomskinliga mätgrejen såg ju smart ut! Och jo, jag har förstått att det finns en hel uppsjö med fiffiga specialsaker!

    SvaraRadera